Kaksi koepäivää, kaksi erilaista koetta
- Lukutaidon kokeen ja kirjoitustaidon kokeen keskeiset erot
- Lukutaidon kokeen arviointikriteerit (lähde: ylioppilastutkinto.fi)
- Kirjoitustaidon kokeen arviointikriteerit (lähde: ylioppilastutkinto.fi)
Kirjoittamisen opettaja Kimmo Svinhufvudin Youtube-video Miten kriteerejä kannattaa hyödyntää?
Vanhoja yo-kokeita
lukutaito syksy 2018
lukutaito kevät 2019
lukutaito syksy 2019
lukutaito kevät 2020
lukutaito syksy 2020
lukutaito kevät 2021
lukutaito syksy 2021
lukutaito kevät 2022
lukutaito syksy 2022
lukutaito kevät 2023
lukutaito syksy 2023
lukutaito kevät 2024
lukutaito syksy 2024
lukutaito kevät 2025
lukutaito syksy 2025
kirjoitustaito syksy 2018 (teemana sanoilla vaikuttaminen)
kirjoitustaito kevät 2019 (teemana huumori)
kirjoitustaito syksy 2019 (teemana digitaalinen maailma ja some)
kirjoitustaito kevät 2020 (teemana tarinallisuus)
kirjoitustaito syksy 2020 (teemana brändit)
kirjoitustaito kevät 2021 (teemana kansallisuus)
kirjoitustaito syksy 2021 (teemana lukeminen)
kirjoitustaito kevät 2022 (teemana kielet ja kielitaito)
kirjoitustaito syksy 2022 (teemana taide)
kirjoitustaito kevät 2023 (teemana tulevaisuus)
kirjoitustaito syksy 2023 (teemana vesi)
kirjoitustaito kevät 2024 (teemana onnellisuus)
kirjoitustaito syksy 2024 (teemana perinteet)
kirjoitustaito kevät 2025 (teemana vuorovaikutus)
kirjoitustaito syksy 2025 (teemana tekoäly)
Särmän lukuohjelmat
Särmä 10- ja 11-materiaaleissa on Abiturientin kertausjakso -osuudet, joissa on lukuloman harjoitusohjelmat (joko 15 min tai tunti päivässä) ja mallivastauspankki. Huomaa pistemäärät, kun luet vastauksia!
Ennen lukutaidon koetta
Abitreenien artikkelit Oleelliset asiat eivät saa jäädä yksityiskohtien varjoon
Näin saat hyvästä vastauksesta erinomaisen
Tulkitse sisältöä, kuvaa ja ääntä -- näin teet videoanalyysin äidinkielen kokeessa
Silmäile Särmä Tietokirjasta seuraavat kohdat. Kyse on lueskelusta, päntätä ei tarvitse eikä saa. Tarkoitus on, että käsitteet sekä kielestä ja kirjallisuudesta kirjoittamisen tapa muistuvat mieleen.
Lukeminen
2. Teksti ja sen osat
3. Konteksti ja intertekstuaalisuus
4. Tavoite ja kohderyhmä
5. Moniäänisyys
6. Kuvan lukeminen
7. Videon lukeminen
9. Argumentaatio
10. Retoriset keinot
11. Huumori ja ironia
12. Kertomuksellisuus
Kirjallisuus
luvut 31--36: Proosan analyysiä
luvut 37--40: Runoanalyysiä
luvut 41--43: Draaman analyysiä
luvut 44--46: Tietokirjan kerronnan analyysiä
(ja ehkä silmäys kirjallisuushistoriaan?)
Vuorovaikutus
luku 61: Ryhmätyöskentelyn perusteet
luku 62. Taitava viestintä ryhmässä
luku 63: Kuuntelemisen taidot
luku 65: Ryhmäilmiöt
Esiintyminen
luku 69: Kohdentaminen
luku 70: Havainnollistaminen
Kieli
luku 79: Kielen rakenne (hyödyksi kielen analyysissä!)
Äikän linkeissä on jokaisen opintojakson kohdalla lista keskeisimmistä käsitteistä. Käsitteitä sinänsä ei kysellä, mutta ne antavat ilmiöille nimen ja ohjaavat etsimään teksteistä tietyntyyppisiä asioita. Korkeampien pistemäärien vastauksiin tarvitaan käsitteellisempää ajattelua, mutta tärkeintä ovat kuitenkin havainnot, joita teet tekstistä.
Ennen kirjoitustaidon koetta
Abitreenien artikkelit Kirjoitustaidon yo-kokeessa pääosassa on kokelaan pohdinta.
Näin kirjoitat timanttisen äidinkielen esseen -- 10 vinkin lista
Silmäile Särmä Tietokirjasta Kirjoittaminen-osio, luvut 19--29. Luvussa 30. Miten kirjoitetaan kirjoitustaidon vastaus? käydään läpi kirjoittamisen vaiheet. Lisäksi voit katsoa Kielenhuolto-osiosta niitä kielenhuoltoasioita, joissa muistelet tekeväsi virheitä. Monet hyötyvät myös omien vanhojen tekstien tutkimisesta.
Muistathan, mitä tarkoittavat
- ideointi
- rajaaminen
- päänäkökulma
- käsittelynäkökulmat
- omaäänisyys
- aineistojen käyttö
- sidosteisuus
... ja miten saat ne omaan tekstiisi?
TÄRKEÄÄ: Muistathan, miten aineistoon viitataan ja miten sitä esitellään? Kokeessa on siis käytettävä vähintään kahta aineistoa. Muista esitellä pohjatekstejä niin, että tekstisi avautuu myös sille, joka ei pohjatekstiä tunne. Perusmalli viittaamiseen: Äikän linkit --> Kirjoittamista ja kielenhuoltoa
Muista suunnitella teksti kunnolla. Oman näkemyksen tulee erottua, ja suurin osa tekstistä on oltava omaa ajatteluasi aiheesta. Lukijan on oltava koko ajan selvillä, mikä on aineistosta ja mikä omaa pohdintaasi. Tee tietoisia tyylivalintoja.
Viimeistele tekstisi huolella. Katso Äikän linkeistä Perusasioiden tarkistuslista ja viimeistelyohjeet.
Lukulomalla kannattaa lueskella muutakin kuin oppikirjatekstejä. Hyvät lehtitekstit ja vaikka lyhyetkin kaunokirjalliset tekstit pitävät kielen terävänä ja mielen virkeänä.
Mallitekstejä
Jos haluat lukea mallivastauksia, abiturientin kertausjaksojen lisäksi
Särmä Tehtävät 11 -kirjassa on lukutaidon vastauksia:
- luku 4, teht. 2 (s. 24)
- luku 4, teht 3 (s. 26)
- luku 5, teht. 2 (s. 32-37) huom. pistemäärät
- luku 5, teht. 4 (s. 40)
- luku 6, teht. 5 (s. 49)
Särmä Tehtävät 10 -kirjassa on kirjoitustaidon vastauksia:
- luku 4, teht. 2 (s. 21) Internetiläinen multikulturaalinen kulttuurihybridi
- luku 4, teht. 3 (s. 25) Taidetta balettitossuissani
- luku 4, teht. 4 (s. 27) Taiteen rajamailla -- oletko sinäkin taiteilija
- luku 7, teht. 2 (s. 54) Prinsessaelokuvia ja polttavaa häpeää
- luku 10, esimerkki (s. 80) Uskalla nauraa itsellesi
- luku 13, teht. 3-5 (s. 112) Kaksikielisyys on identiteettini perusta
Särmä Digikirjassa on Miten analysoidaan -lukujen yhteydessä myös mallivastaukset:
luku 8: Miten tekstiä analysoidaan?
luku 13: Miten analysoidaan argumentoivia tekstejä?
luku 36: Miten analysoidaan proosaa?
luku 40: Miten analysoidaan lyriikkaa?
luku 43: Miten analysoidaan draamaa?
luku 46: Miten analysoidaan tietokirjallisuutta?
luku 59: Miten analysoidaan kirjallisuutta kontekstissaan?
luku 66: Miten analysoidaan ryhmäviestintää?
luku 73: Miten analysoidaan esiintymistä?
luku 80: Miten analysoidaan kieltä?